Hentet fra UNICEF.no | Av av Lisbeth Bremnes 22.11.2018
Å skape et trygt miljø for å lære – selv i konfliktsituasjoner.
Det finnes ingen bedre lærer enn Mr. James Mawel!» 16-årige Maysoon Adut Malek fra Getway i Sør-Sudan roper ut sin begeistring for læreren sin. Han underviser i engelsk og matematikk ved Utaba barne- og ungdomsskole. Maysoon har fattet stor interesse for fagene, og har gode karakterer i begge.
For to år siden flyttet hun fra en privatskole nær hjemmet sitt i Getway, til denne offentlige skolen, som ligger mer enn en times gåtur fra huset hennes. Men hun er helt sikker: «Det var den beste beslutningen bestefaren min har tatt på mine vegne. Den forrige skolen min hadde få lærere. Der var ingen benker, ikke noe vann, mat eller toaletter. Jeg likte det ikke i det hele tatt», sier hun. «Her innser jeg hvor mye man faktisk kan lære, og jeg elsker å gå på skole», forteller hun.
Flere jenter inn i skolen
Maysoon er en av flere hundre barn i området som har byttet til Utaba skole etter at UNICEF og deres partnere har åpnet skolene. Lærerne har fått opplæring, de har fått pensumbøker og notatbøker, og fasiliteter med toaletter og håndvask er pusset opp og reparert. Hygieneartikler er også delt ut til jentene. Fargerike kunstverk dekorerer veggene, og bærer beskjeder som: «menstruasjonen kan ikke hindre meg i å gå på skole.» Det er kanskje vanskelig for oss i den vestlige verden å forstå, men veldig mange jenter blir frarøvet skolegang fordi de ikke har tilgang til toaletter. Det kan du lese mer om her.
Stor mangel på skole
Barn i skolealder utgjør ca 48 prosent av Sør-Sudans befolkning. Men konflikt, økonomisk sammenbrudd og forverring av tilgang til mat har brutt ned landets utdanningssystem. I 2017 hadde over 1,8 millioner barn (42 prosent av disse jenter) behov for utdanning. Selv der begrenset utdanning har vært tilgjengelig, har mangel på kvalifiserte lærere og lønn til disse påvirket situasjonen kraftig.
Til tross for disse utfordringene har UNICEF med partnere sørget for at nærmere 320.000 barn uten tilgang til skole har fått tilgang til andre utdanningsløsninger i 2017. Mer enn 13.000 lærere, og andre i lokalsamfunnet, har også fått opplæring i å undervise.
«Tidligere var det ikke mer enn 250 barn på skolen. I løpet av de siste to årene har dette tallet tredoblet seg til 750 elever», sier hovedlærer ved Utaba Primary School, Albino Ujieth. «Faktisk har vi så mange elever at selv de nybygde klasserommene ikke er tilstrekkelige. Vi har vært nødt til å dele opp noen klasser på grunn av at de har vært så mange, og disse får nå undervisning under treet utenfor», forteller hun.
Lærere blir utdannet
Lærerne på skolen sier at ny infrastruktur og opplæring av lærere – av god kvalitet – har gjort hele forskjellen. «Før jeg gjennomgikk den opplæringen UNICEF har gitt meg, ville jeg bare tatt med meg tekstboken og gått inn i klassen,» sier Albino. «Jeg visste ingenting om pedagogikk, undervisningsmetoder eller til og med hvordan lage en arbeidsplan. Nå forbereder alle 14 lærerne seg før timen, og planlegger ulike øvelser i forkant for å engasjere elevene.»
I fjor registrerte skolen en passprosent på minst 75 prosent over klassene. I syvende klasse, for eksempel, gikk 15 av de 20 studentene som gikk inn på eksamen til slutteksamen. De ulike klubbene i skolen som hygiene og sanitærklubb, kjønnsbasert voldsklubb, fredsforening og andre er også en stor attraksjon for foreldre og barn i samfunnet. Elever utfører skuespill og dramatisering for å øke bevissthet rundt temaer som forebygging av tidlig ekteskap, og betydningen av utdanning.
«Hvis jeg er heldig kan jeg begynne på ungdomsskolen neste år. Jeg er bekymret for at bestefar ikke har råd til skolepengene», sier Maysoon, som nå går i åttende. «I fjor kjøpte han en lampe til meg, sånn at jeg kan lese til eksamen om natten, etter å ha gjort ferdig husarbeidet. Han sier at hvis han hadde hatt en ku så skulle han solgt den for at jeg skal få fortsette å gå på skole:»
UNICEF og partnere støtter fem grunnskoler i Nord-Bahr-E-Ghazal, som har nesten 5000 studenter der 60 prosent av dem jenter. I tillegg til kompetente lærere og ordentlige sanitærforhold får alle elevene lunsj hver dag. Støtten fra TV-aksjonen i regi av UNICEF Norge i 2017 har gjort dette mulig.
«Siden alle skolene har toaletter, lagringsmulighet for personlige eiendeler, kjøkken og tilgang til vann, kan de få mat av Verdens Matvareprogram», sier Benjamin Lokaya, UNICEFs utdanningsspesialist for Nord-Bahr-E-Ghazal-staten. «Dette er en stor støtte til samfunnet og har betydelig redusert frafallet i skolen. Tidligere måtte barna gå hjem eller finne mat andre steder, og de kom ikke tilbake etterpå.»
Mensen ingen hindring
Jenter på skolene sier at det er en drøm å gå på skolen nå, med god kvalitet på undervisningen, og tilgang på gode sanitæranlegg.
«Tidligere ville jeg skamme meg for å gå på skolen når jeg hadde mensen, fordi jeg hadde bare en tøybit i stedet for bind, og det ble flekker på klærne. Guttene ville le av meg, sier 15-åringen Agol Nyang, som går i sjette klasse. «Her får vi utdelt bind, og det er mye mer betryggende å ha på. Jeg trenger ikke å bekymre meg for flekker, og jeg kan være like selvsikker som guttene.», avslutter hun.
Kilde: https://www.unicef.no/nyheter/39190/nytt-liv-skolejenter-i-sor-sudan